תזונה מחזקת דם

תזונה מחזקת דם

חיזוק דם: מדוע ולמי זה חשוב, וכיצד ניתן לעשות זאת באמצעות תזונה.

מרבית תרבויות העולם מייחסות חשיבות רבה לדם ולאיכותו. כך גם הרפואה הסינית, ששמה דגש מיוחד על כמות ואיכות הדם כבסיס לאריכות ימים ואיכות חיים.

הדם מוגדר על ידי הרפואה הסינית כנוזל דחוס, שמקורו במזון אותו אנו אוכלים. לאחר הגמר הלעיסה הוא עובר דרך הושט לאיברי הקיבה והטחול, בהם הוא משנה את צורתו וממשיך אל הריאות והלב, שמעניק לדם את החותמת האדומה שלו. עם סיום שרשרת הייצור הארוכה והמורכבת הזו מתקבל הדם האדום הזורם בעורקינו.

ברפואה הסינית הדם נידון תכופות בקשר לנשים ולתהליכים הפיזיולוגיים שלהן. פתולוגיות בולטות מהן סובלות נשים לאורך חייהן נובעות באופן ישיר או עקיף מסינדרום המכונה ברפואה הסינית "חסר דם", המתייחס הן לכמות הדם והן לאיכותו. יש לציין שאין קורלציה הכרחית בין אבחנה של "חסר דם" ברפואה הסינית, ובין תוצאות של בדיקות דם המעידות על מדדי ברזל או פריטין נמוכים, אם כי תכופות ניתן למצוא מתאם חיובי בין השניים. הסימפטומים הבולטים המצביעים על חוסר דם אליבא דהרפואה הסינית, קשורים בסימנים בולטים של חוסר הזנה של רקמות הגוף, כמו גם בהעדר סדירות של מחזור החודשי.

לתזונה יש תפקיד מרכזי בחיזוק דם; למעשה, הסינים הקדמונים טענו שלא ניתן לחזק את הדם ללא תזונה המזינה את הגוף בחומרים החיוניים לו. מכאן אנו למדים שישנם מזונות המחזקים את הדם באופן אפקטיבי יותר מאחרים. אם כן, מה הם מזונות אלו?

ירקות- ישנם שלל ירקות הידועים כמחזקי דם, כאשר הבולטים שבהם הינם: סלק, גזר, בטטות, בצל וקישואים.

חלבון מן הצומח- על פי הרפואה הסינית, חלבון הינו מרכיב מפתח בחיזוק דם, שכן הוא מחזק ראשית את הצ'י, שבתורו מזין את הדם ואת רקמות גוף. חלבון מן הצומח יכלול: שעועית אזוקי, שעועית מש, חומוס ועדשים על כל צבעיהם.

חלבון מן החי- אין זה סוד שחלבון מן החי נחשב כעשיר בברזל, B12 וחומצות אמינו חיוניות, עובדה אשר עולה בקנה אחד עם הטענה הסינית העתיקה כי: "לא ניתן לבנות דם ללא דם". בקר המכונה "בשר אדום" יעיל מאוד בחיזוק דם, וכך גם בשר הודו אדום. כמו כן, מומלץ לצרוך ביצים אורגניות ודגי ים צפוני על בסיס שבועי.

פחמימות- ניתן לצרוך כוסמת שעשירה בברזל, קינואה שהינה עשירה בחומצות אמינו חיוניות, דוחן, אורז בסמטי ושיבולת שועל.

אגוזים וזרעים- שקדים, אגוזי מלך, פקאן, אגוזי לוז ומקדמיה מומלצים מאוד לשילוב בתזונה לחיזוק דם, בייחוד אם הם מושרים לכמה שעות בטרם הצריכה.