תזונה מחזקת צ'י

תזונה מחזקת צ'י

מזונות מחזקי צ'י:

 /           "Qi Wei Xue Shui, Xue Wei Qi Mu"         "הצ'י שולט על הדם, הדם הוא אם"

מה זה צ'י?

הצ'י ברפואה הסינית המסורתית (TCM) הוא חומר חיוני שניתן לחשוב עליו כמעין מדד לכוח החיים שלנו. הוא מתאר את החיוניות היחסית בגופנו ובעולם הסובב אותנו. הסימן (המילה הכתובה) של צ'י בשפה הסינית מתאר את הצ'י כאדים העולים מקערת אורז.

לצ'י יש הן תכונות אנרגטיות והן חומריות, וניתן למצוא אותו בצורות רבות. עם חלק מהצ'י אנחנו נולדים, וחלק אנחנו מקבלים מהעולם שסביבנו באמצעות נשימה, אכילה ושתייה.

חסר צ'י

כאשר הצ'י חלש, אומרים שהוא לוקה בחסר. מחסור בצ'י יכול להיגרם מתזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית, מחלות, גורמים סביבתיים או רגשות סוערים. בהשוואה למחסור בדם, מחסור בצ'י הוא בדרך כלל קל ומהיר יותר לטיפול.

סימפטומים של חוסר צ'י

כאשר האדם סובל מחסר צ'י, הוא בדרך כלל מרגיש עייף ונראה מדוכא או אדיש. לעיתים קרובות יש לסובלים מחסר צ'י קול חלש, חוסר תיאבון, צואה רכה או שלשולים, ובמקרים קיצוניים אף צניחת איברים.

מזונות מומלצים לחיזוק הצ'י 

לצמחים ולבעלי חיים יש צ'י משלהם, ולכן מזונות איכותיים יותר תמיד יכילו צ'י איכותי יותר. כמו כן, מזונות שמחזקים צ'י נוטים להיות מתוקים וחמים. אלו כוללים:

ירקות: שורשים למיניהם כגון שורש פטרוזיליה, שורש סלרי, גזר, בטטה, בצל, כמו גם ירקות כגון דלעת, שעועית ירוקה, קולורבי וצנון.

דגנים:

 מזונות כגון אורז, פטריות שיטאקי, בשר בקר רזה, עוף, עדשים, ענבים, תאנים, דובדבנים, בטטה, דגנים מלאים, טופו, תמרים, ג'ינסנג, דלעת, תפוחי אדמה, בטטות והרינג.

מזונות שכדאי להימנע מהם:

יש להימנע מבשר שמן ומירקות ופירות באיכות ירודה. חשוב לציין כי מאכלים שומניים ומטוגנים קשים לעיכול עבור אנשים עם חסר צ'י, כמו גם סוכרים ומזונות מעובדים.

קונג'י- דוגמא לתבשיל מחזק צ'י

קונג'י, הינו דייסת אורז סינית המבושלת בכמות גדולה יחסית של מים, הרבה יותר ממה שמשמש להכנת אורז בסיסי. הדייסה מתבשלת עד שהאורז מתפרק ומסמיך את המים ויוצר מרקם דמוי פודינג. למרות שניתן לאכול אותו בכל שעה ביום, הוא פופולרי במיוחד כאוכל לארוחת בוקר, בדומה לשיבולת שועל במחוזותינו. מכיוון שהוא מתעכל בקלות ומוגש תכופות עם ג'ינג'ר וקינמון, הוא מאכל שמקובל לתת  לאנשים כשהם חולים.